Henrik Gliese Pedersens landsmødetale | Greve -Solrød Radikale Venstre

Retspolitik 30. september

Henrik Gliese Pedersens landsmødetale

Kære Landsmøde

Kender I den kun 3 måneder gamle lov om Center for Cybersikkerhed?
Med loven, er statens to gamle tjenester – den cilvile og den militære blevet slået sammen. Og det er et problem, at det nye center er placeret under Forsvarets Efterretningstjeneste. Før hørte de civile opgaver hjemme under IT- og telestyrelsen. Placeringen under FE betyder, at hverken Offentlighedsloven, Retsplejeloven, Persondataloven eller Forvaltningsloven gælder. I stedet for har vi fået adminstrative retningslinier fra forsvarsministeren og kontrol udført at tilsynet med efterretningstjenesterne. Det er en fattig erstatning. Hvor har folketingsgruppen været henne?

Loven giver også hjemmel til en meget mere omfattende overvågning. Eksemplevis må centeret bryde krypterede meddelelser uden retskendelse. Det må gemme og behandle indsamlede data i nu 13 måneder mod før 14 dage.

Prisen for overvågning og dataanalyse falder drastisk år for år. Det kommer næppe at betyde at centerets overvågning bliver billigere i drift; men derimod at den blivere dybere og bredere år for år.

Resolution I2 indeholder noget af den samme kritik som jeg her har rejst. Hovedbestyrelsen har ærlig talt gjort et ringe arbejde, når den placer I2 til vedtagelse uden særskilt debat. Vi har altså at gøre med en resolution som går stik imod 3 måneder gammel lovgivning som gruppen har stemt for. Det er ikke i orden, at en resolution, der går stik imod folketingsgruppen, under bekvemmelighedsflag bare sejler igennem på vores landsmøde uden debat.